Protestantse Gemeente Helvoirt-Haaren

Taizéviering in Helvoirt
zaterdag 13 april 2024
met als thema ‘Licht’.
LICHT; iets wat zo vanzelfsprekend is, maar wanneer je het mist, mis je al bijna alles. Licht maakt het onderscheid dat je waar kan nemen, kleuren kan zien, je kan onderscheiden. Zelfs het kleinste lichtpunt is zichtbaar in de diepste duisternis. Een lichtpunt zorgt ook voor hoop in moeilijke tijden en - of het nu kaarslicht is of een open haard - licht zorgt voor warmte.
Met muziek willen we mede verlichten; vanaf het kleinste lichtpuntje van hoop tot aan de grootste zorgen die iemand kan hebben, dat er weer uitzicht komt. Dit staat centraal in Taizévieringen waar we met elkaar vieren en op die wijze met elkaar ‘kerk’ zijn in de breedste zin van wat je met elkaar kan zijn.
Stichting Taizé Helvoirt
Wij nodigen u graag uit voor de oecumenische Taizéviering, georganiseerd door:
‘Stichting Taizé Helvoirt’ in samenwerking met het Taizékoor ‘Lumen Cordium’ en ondersteund door instrumentalisten.
In de H. Nicolaaskerk, Kastanjelaan, Helvoirt / aanvang 19.00 (inloop en inzingen vanaf 18.30).
Entree gratis.
Na de viering staat achter in de kerk een mandje voor uw vrijwillige gift.
Voor meer informatie: www.taizehelvoirt.nl

Informatie over Taizé

Taizé is een middeleeuws dorpje in Bourgondië (Frankrijk) gebouwd rond de kerk uit de 11e eeuw. In 1940 stichtte broeder Roger een oecumenische gemeenschap die nu wereldwijd bekend is. Ze zijn met ca. honderd onder wie zeven Nederlandse broeders, afkomstig uit meer dan dertig landen en tot verschillende kerken behorend, proberen zij een teken van verzoening te zijn tussen verdeelde christenen en volken. Door het internationale en oecumenische karakter van de gemeenschap proberen de broeders van Taizé te stimuleren wat de mensen bindt, in plaats van wat hen scheidt. Ieder jaar komen tienduizenden jongeren vanuit de hele wereld in de Verzoeningskerk van Taizé bijeen.

Taizé-viering

De Taizé-viering is een oecumenisch initiatief en heeft tot doel elkaar op een inspirerende wijze te ontmoeten. Een Taizé-viering is een meditatieve viering van ongeveer een uur met weinig gesproken woord, lange stilte, lichtritueel en veel zang. De essentie is: rust en ruimte vinden om bij jezelf te komen. De gedachte van het vele herhalen van de korte liederen is dat het lied als een gebed in je onderbewustzijn plaatsvindt en zo de hele dag kan dienen als meditatief, stil verlangen naar God.